vrijdag 11 november 2011

Ja dat is mooi, mooi, mooi, man

Iedere week verzamelen we. De fanfare van honger en dorst, de collega’s die ooit in het voormalige St-Henri lesgaven. Telkens weer een moment waar ik naar uitkijk. Er wordt daar uitgebreid gezeverd. Er zijn ook momenten van droefheid, van bezorgdheid. Het is daar een vriendenkring, een verbondenheid die je zelden nog vindt. De bende van ’t Centerke.
Deze keer was het toch wel heel speciaal. OK, de dag van de Oud-strijders, daar kunnen wij ons mee vereenzelvigen. Daar zitten leraars tezamen die vele veldslagen overleefden. De talloze vernieuwingen in het onderwijs, bijvoorbeeld. Wij denken dat wij vroeger nooit deftig onderwijs gekregen hebben. Noch ooit gegeven. Door al die nieuwigheden is onze jeugd veel beter opgeleid, voorbereid op het hoger onderwijs, op het ware leven later. Sta mij toe: haha, NOT. Maar ik zal mij niet te buiten gaan aan kritieken op het huidige onderwijs. Als je zestig bent doet ge uwen job als tevoren en ge hebt de wijsheid om te zwijgen.
Desalniettemin, want ik dwaalde (bewust) even af, het was speciaal in ’t Centerke. Terwijl ons bendeke daar gezapig verzameld zat, kletsen en roddelen, landde geheel onvoorzien de fanfare van de pompiers van Deinze.
De tamboer-majoor vertelde mij dat er amper nog 12 korpsen in Vlaanderen zijn die een fanfare hebben! Prachtig toch dat dit in Deinze nog bestaat? En in de beste pompiers-traditie: er werd menige pint geledigd, wij collégiens hoorden elkaar niet meer.
En plots was er luide muziek. Ambiance. Ik vrees dat mijn collega’s niet zo enthousiast waren over de liederen. Maar zelf behoor ik tot een bende die jaarlijks in Waregem de Vedettenparade bijwoont. Twee van die blussers zitten trouwens bij ons aan tafel. Wie mij kent zal het nooit geloven, maar ik kan totaal uit de bol gaan bij schlagers.
Wat hoorden we in ’t Centerke en brulde ik tot verbijstering van mijn maten luidkeels mee: Jantje Smit: Als de zon weer schijnt, Willy Sommers: Laat de zon in je hart, Hazes André: Een beetje verliefd etc. Niveau!!
Maar! Als je in een zaal zit met een paar duizend mensen, en iedereen amuseert zich rot, wat is het criterium om muziek “goede muziek” te noemen?
http://www.youtube.com/watch?v=6nm5YiriBHo