vrijdag 14 mei 2021

MATEN


Wellicht bent u misleid door deze titel, lieve lezer. Wees gerust, ik bespaar u een exposé over het metriek stelsel.

Maten zijn voor mij een mengsel van vrienden en collega’s. Op de schaal van dierbaar tot zeer dierbaar. En hier en daar ene die diep in mijn hart zit voor altijd.

Min moaten min moaten
Ik zie under hirne
Wik zoek doen zonder hidder
Min moaten min moaten
'k Moete mie soms wirn
Voe nie sentimenteel te doen

Waarlijk, ik keek er naar uit om eindelijk weer, in mijn geval meer dan 2 jaar geleden, de steven te wenden naar het terras van BrunO. Sinds menig seizoen de heilige pleisterplaats voor oud-collegiens.

Deze morgen zei ik tegen mijn geliefde: “Ik ga nog ne keer naar ’t Centerke” vandaag. U moet weten, lieve lezer, dat ’t Centerke dé samenkomstplaats was van onze Fanfare van Honger en Dorst. Nog steeds hunker ik naar die tijd zonder beperkingen, die lange tafel vol gratis versnaperingen, die vanzelfsprekende half-en-halfkes, het naar buiten loeren of de parkeerwachters niet op tocht waren…

Maar bovenal die verbondenheid tussen die ex-collegiens die generaties oversteeg.

De waarheid is een harde realiteit. Er zijn er steeds minder van ons. En we zijn steeds minder stoer in ons drinkgedrag. Koffietje, theetje, waterke…

Maar ik was er vandaag met héél goede… maten. Maar wellicht ook vrienden hoor…