zaterdag 2 februari 2013

Homo?


Sommigen vragen mij: “Heb jij wat met holebi’s? Want op uwe Facebook, ge trekt toch serieus aan voor homo’s.”
Welnu, lieve vrienden, ik zal niet meer van gedacht veranderen. Zo straight als maar kan, hopelijk zonder macho taferelen, maar dat moet je aan mijn vrouwke vragen.
Hoe lang stond ik in het onderwijs? 38 jaar, denk ik.
Het waren jaren vol vreugde. Mens toch, naast het obligate produceren van de leerstof was er bij mij, hoop ik, steeds ruimte. Ruimte voor grappige zever. Ruimte voor praten over muziek. Buiten de lessen, ruimte voor een persoonlijke babbel.
Steeds weer stroomde mijn hart vol toen leerlingen bij mij, was het op een 100-dagen fuif of tijdens een toevallig café-moment, vertelden hoe hun leven was als holebi, of zelfs in de klas.
Steeds weer wilde ik die gastjes in bescherming nemen. De schrijnende toestanden van niet te mogen zeggen wat je voelt. De opluchting dat sommige ouders uiteindelijk “accepteerden”, en later zowaar héél gelukkig werden toen er alsnog kleine boelekes geboren werden.
Maar ook, het blijvende niet willen aanvaarden, het agressieve, conservatieve, “wat gaan de mensen zeggen”, dodelijke afkeuren, waardoor sommigen de laatste stap hebben gezet.
Bijna ben ik met pensioen. Maar ik zal altijd met een héél warm hart mijn leerlingskes en collega’s “van den andere kant” blijven erg graag zien. En blijven mijn nek uitsteken.