dinsdag 26 mei 2015

Bo'drams en ik.

Welnu, ik had weer eens een zotte inval. Eens een paar uurkes met een van mijn talloze zusjes eindelijk weer eens naar Gent gaan. Stad van mijn hart, ja, natuurlijk met diene Gantoise, weer opgeflakkerd.

Hoe dan ook, de Smart geparkeerd in Sint-Denijs-Westrem en dan samen Termont-gewijs de tram genomen. Zalig, hoor. Ge moet zelf niet rijden, uzelf niet bedwingen om zichzelf alle rechten toekennende fietsers niet als zwakke weggebruiker te toucheren, met de nodige zwakke weggebruiker-processen als gevolg.

 Dienen tram doet eens “Ping”, en voor de rest trekken al die bakfiets-tandem-enz velo’s zich daar geen bal van aan. Maar ge zit op dienen tram. Zen.

En dan ziet ge hoe de Kortrijksepoort een stort is. Weliswaar stellingen her en der. Maar zoveel leegstand, ongelooflijk. Wat een triestige binnenkomst in Gent. Nu, op de tram kunt ge dat allemaal eens observeren.

MAAR! Afstappen op de Kouter, slenteren naar de Korenmarkt, intussen passeren aan de Mokabon die daar verdorie nog altijd zijn tafelkes trekt ! Intussen ook die imposante Stadshal bewonderd, voor mij totaal geen vloek met het historische erfgoed van Gent. Belfort, St-Baafs enz.

Maar natuurlijk moest deze escapade bij onze Nick Hollvoet een “vree wijze” tussenstop kennen. OK, Nick is ne maat van mij. Maar hij heeft daar een project… Huuuh project, zo’n voze naam. Nog erger dan “Ik heb zoiets van”.

Het is daar bij Bo’drams niet normaal. Totaal niet van deze tijd. Zo speciaal, zo goedkoop, zo hartelijk. Zo geïntegreerd in de “Goestingen” van Gent. Deinze zendt zijn zonen uit. Zusje en ik nuttigden elk twee Gantoise-dinges. Ongelooflijk lekker (rond!!) brood, gemaakt in Deinze, Ganda schellen, geweldige mosterd, ricola.


Neen, ik heb daar geen aandelen. Maar alweer een fiere Deinzenaar, ben ik !