dinsdag 27 november 2012

Status Quo


Verwachtingsvol begaven we ons ter Brielpoort te Deinze teneinde eindelijk eens Status Quo live aan het werk te zien. Ja, reeds op voorhand had ik, hoewel intussen beschikkend over een kale kop, enige headbang-moves ingestudeerd. Het oude lederen vest, doorzweet en doorleefd door menig onvergetelijk optreden, tooide mijn oude eidoch onverzettelijke lichaam. Een strenge blik en enig handengewuif zorgde ervoor dat een ongeveer drie meter lange kerel niet voor mij kwam postvatten. Want eindelijk ging ik Rossi en Co live meemaken.
Welnu, het eerste uur was ik totaal niet onder de indruk, om niet te zeggen ontgoocheld. Als ik 49 euro per man betaal wil ik niet de nieuwste nummers van Status Quo horen. Doorslag nr 31 van de vorige 30 elpees.
Vervolgens, blijkbaar een origineel lid van de groep, front-gitarist, de mens heeft volgens mij wat keuzes te maken. Als dat kapsel écht is, verander van coiffeur. Naar mijn mening echter beschikt die mens over de slechtste pruik ooit vervaardigd in The UK. Bovendien verdenk ik hem van “live” totale nep-solo’s te brengen bij de nieuwe nummers van de groep.
De lust bekroop mij plots om uit te krijten: Zet die ploat af!
En zie, plots kreeg ik waar voor mijn geld.
“You’re in the army now”. En dan begon het voor mij. Tussendoor nog een drumsolo, mijn haar begon plots weer te groeien, wietgeuren alom, oude tijden.
Als ik geld uitgeef voor Status Quo verwacht ik de meedogenloze hitmachine, van het begin tot het einde. Headbangen, hersenloos uit de bol gaan bij de riffs. Onnozele refreintjes staan meebrullen.
Ik heb zowat een half uurke de Status Quo meegemaakt waar ik op rekende. En weet je wat? Het was iedere euro waard!