zaterdag 21 augustus 2010

Boze rimpelrocker

Alle respect voor Chokri Mahassine en wat hij met Pukkelpop realiseert. Zelf apprecieer ik eerder de programmatie van Pukkelpop dan de “bouillabaisse” van Werchter. Maar zijn Rimpelrock stoort mij. Of de naam moet veranderen, of de programmatie.
Als bijna-zestiger voel ik bij hem reeds de meewarigheid waarmee “senioren” bekeken worden. Betuttelen, onderschatten, en ja… proberen uit te melken. Ik begrijp economisch gezien dat Chokri een spotgoedkoop festivalleke voor “doelgroep 60+” wil organiseren. Mooi spaarpotje om Iron Maiden te kunnen betalen.
Maar kom zeg. Hoe bekijkt hij de zestigers van tegenwoordig. Ja, er waren er 30 000 die uit de bol gingen voor de Laura Lynns en Frans Bauers van tegenwoordig. En als ik zat genoeg ben zal ik ook wel eens een been uitslaan bij de hymnen van deze onvolprezen performers. Niet bij muziek van has-beens als Humperdinck (de vleesgeworden slagroomtaart) of een Bee-Gee mummie als Robin Gibb.
De ergernis gaat over die 60+. Wanneer gaan ze nu eens snappen dat mijn generatie groot werd met het beste van de pop, het hardste van de rock, het subliemste van de punk en new wave. Het is net mijn generatie die de overdaad aan geweldige concerten in de Brielpoort mocht beleven, dank zij Kris Verleyen. Wat was Deinze toen verwend! Je kon zowat om de paar weken uit de bol gaan bij alle nieuwe groepen, die later bleken historisch te zijn. Deze lijst zou mij drijven tot een veel te lang stukje… Maar ons stigmatiseren op onze leeftijd? Fout, Chokri!
Ter illustratie wat leeftijden van mijn helden en andere musici:
Bruce Springsteen: 61
Bob Dylan: 69
Keith Richards: 67
Neil Young: 65
Iggy Pop: 63
Bob Seger: 65
Emmylou Harris: 63
Tina Turner: 71
Jimi: zou er nu 68 zijn
Seasick Steve: 69
Joe Strummer (The Clash) zou er nu 58 zijn
Paul Mc Cartney: 68
Leonard Cohen: in september 76
Nick Cave: 53, het nadert
En dan zijn er nog Joey Ramone, Ludo Mariman en zovele anderen. De lijst van geweldige muzikanten die nu naar de zestig (zouden) lopen, and beyond, is eindeloos.

Iemand vroeg aan vrienden van ons: “Zijn jullie niet te oud om naar Dranouter te gaan?” Mijn bedenking ter plekke was: “Zijn jullie niet te jong om hier te zijn?”.

Met alle respect voor de Kings of Leon en Eels en aanverwanten: onze zestigers generatie mocht genieten van ongelooflijk goede en onvergetelijke muziek. De rimpelrockers hebben het allemaal meegemaakt. Van de Beatles tot Metallica en Tool.

Voorstel voor volgend jaar: “Chokri’s Schlagers”. En “rock” weglaten. Ik wil respect, Chokri, want zonder onze generatie: geen Pukkelpop!