zaterdag 28 april 2012

Cyrano, een impressie

Ge zit daar, alleen op scène, een zaal met mensen die niet weten

wat er komt, een vloed van deernen en poëten.

Ge drinkt, een zatlap denken ze, en heel terecht

Les Amis de Charles kondig ik aan, ze zingen écht!

Hemelse gezangen, subliem, wat een entree

Dan komt Raguenau, die volgt gedwee

mijn intro, hem prijzend als artist

hij repliceert “hoewist”

We gaan ervoor, het duurt nog lang

maar Cyrano komt en eerlang

eist hij zijn plaats, zijn degenkunst

de tol wordt nijd en afgunst.

Allez, tot hier mijn rijmenkunst.
Het is toch wel straf, zo een première. Iedereen zit opgeladen, tot de kleinste details worden overschouwd.
Zelf vond ik het een heerlijke voorstelling. Het vuur zat er meteen in.
De zwierigheid, de actie, de prachtige enscenering, ja, schoon gerief.
Wat een geweldige prestaties van mensen die ellenlange teksten moesten brengen.
En een grote chapeau voor ons jongskes, ik ga geen namen noemen (Timothy, en zovele anderen).
Wat een voorrecht dat ik er weer bij mocht zijn…