maandag 5 juli 2010

Ayo technology

Het eerste singletje dat ik ooit kocht: “These boots are made for walking” van Nancy Sinatra. Make no mistake, ik had voordien reeds mooie muziek in huis. Omdat mijn vader één van de eersten was die bij Van Praet een Grundig-bandopnemer kocht (weet je nog? Met zo’n groen flikkerend lichtbalkje?) mocht ik wekelijks het loodzware ding weer naar de winkel sleuren en Madame liet mij de nieuwste singles opnemen. Hartverscheurend was het gekraak iedere keer toen ze oneerbiedig de naald in de groef mikte. Niettemin, The Beatles, The Stones, The Kinks, “My generation” van The Who, ik had ze ter beschikking. Vraag me begot niet waarom ik uitgerekend dat plaatje kocht. Om maar te zwijgen over de moeizaam bijeengespaarde 185 frank waarmee ik mijn eerste LP kocht: “André Brasseur & His Multisound Organ”. Een verre voorloper van de Piens Brothers.
Ter geruststelling, ik kwam al snel op het rechte pad. Mijn tweede elpee: “Are you experienced”, Jimi Hendrix. Madame heeft ‘m moeten bestellen. Nooit van gehoord.
Nostalgie naar vinyl is mij totaal vreemd. Wisten wij veel dat een plaat van vinyl was gemaakt. Zalig waren wel de hoezen. Je kon ze zitten bekijken en lezen toen de plaat aan het spelen was. Songteksten op de binnenhoes. Dat gepeuter uit die hoekige onsympathieke cd-dozen ontzie ik mij soms. Alleen al omdat dan die verdomde leesbril weer nodig is.
Maar ik ben een fan van de technologie. Leve De Vooruitgang. Elk fantastisch liedje ooit gemaakt is binnen handbereik. Een paar muisklikken volstaan om mij te laten wegzinken bij melodieën uit alle tijden.
Nieuws gemist? Schone filmkes? Adressen, hotels, telefoonnummers opzoeken? Communiceren met vrienden, verloren gewaande familie en kennissen? Internet.
Zin in een snelle warme hap: de microgolf.
Weldra uitdagend vrijwillig verloren rijden in de Provence? Even Tommeke Tommeke inschakelen en zomaar de weg terug vinden.
Evenwel, goeie muzikanten of acteurs live bezig zien, lekker eten en bijkletsen met fysiek aanwezige mensen, daar kan de technologie niet tegenop.
Warmte en echtheid zijn niet te evenaren.