donderdag 8 juli 2010

Je bent wat je eet

Zou het wel goed zijn voor mijn gezondheid dat ik mij zo enerveer in gezondheidsgoeroes zoals Sonia Kimpen? Deze dame, vermaard geworden door haar spagaat in het onmisbare “Sterren op de dansvloer”, krijgt sinds jaren een vetbetaald forum om ons een schuldgevoel aan te praten over onze overtollige vetlagen. Met als ongetwijfeld “gezond toetje”: een stevige verkoop van overbodige boeken met overbodige recepten aan mensen die minderwaardigheidscomplexen hebben over hun uiterlijk.
Pas op, helaas zijn er heel wat mensen die om medische redenen dieet moeten volgen. Glutenvrij, suikervrij, geen kleur- of smaakstoffen, geen zuivel. Zelf mag ik niet snoepen van die heerlijke aardbeien (mm, zo efkes in de warme chocolade dippen) want ik verander dan zelf in… een aardbei.
Maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel. Alle mensen die ik mooi vind denken dat ze te dik zijn. Op onregelmatige tijdstippen gaan ze het gevecht aan tegen lekkere spijs en drank. “Voor mij niet meer, ik moet op mijn lijn letten”. Vaak heb ik het gevoel dat dit een feite een sluw gehengel is naar een complimentje. “Gij op uw lijn letten, allez jong!” zeg ik dan welgemeend. Al eens een “lijner” op een feestje zien zitten? Die mondhoeken naar beneden als de schotels voorbijkomen, die smachtende blik op onbewaakte momenten. Ondanks de goede voornemens hervallen ze gelukkiglijk in hun oude gewoontes. Ze worden weer de geheel beminnelijke levensgenieters.
Naar mijn perceptie beantwoorden maximaal 1 op 1000 mannen en vrouwen aan het zogenaamde ideale beeld van de Flair of de Nina en dergelijke. Al de rest van ons is dus lelijk en ongezond. Mijn grootouders aan weerskanten kenden het begrip “lijnen” niet. Mijn ouders ook niet. Mijn grootouders werden stuk voor stuk meer dan 80, mijn ouders zijn 85 en 86, en eten dat ze kunnen.
Zou het niet kunnen dat vele mensen niet oud worden omdat ze ongelukkig zijn? Zichzelf niet kunnen zijn op het werk, thuis, bij vrienden en familie?
“Je bent wat je eet”… Roland is een woensdagse kiekefretter, dus… Zelf hou ik van varkensvlees, dus… Anderzijds, een lekkere mossel zal ik niet versmaden, dus…
Je bent niet wat je eet. Je bent, ik hoop het voor jou, wie je bent.