donderdag 13 mei 2010

Aan mijn Favoriete Fotograaf

And he saith unto them, Follow me, and I will make you fishers of men. Matthew (ch. IV, v. 19)
http://www.steenschuit.be/zweet-van-de-zee-fotoboek.html

Dag Jo
Sinds ik een kind was: De zee...
Het rusteloze komen en gaan, ongrijpbaar, soms grauw soms blauw, rustgevend en opwindend, eindeloos en toch stervend op een strand.
De zee is voor mij ook het Grote Vrouwelijke. Vol geheimen en schatten, slechts moeizaam prijsgegeven. Soms zacht en mild, soms ongenadig, uitdagend ontembaar, soms verraderlijk koesterend en geheime kolken verbergend.
Ik koester jouw boek. Niet zomaar bladeren en mja niet mis.
Jij hebt mensen gevist. Die verweerde hard geworden mensen, hun gevecht met de zee, die ze toch niet kunnen missen. Passionele vervloeking en diepe liefde. Afscheid nemen van thuis en ... thuiskomen op zee.
Jouw oog ziet waar wij achteloos voorbij kijken. Of zelfs niet eens kunnen zien. Maar jouw boek opent weer mijn ogen. De schoonheid van wervelend schuimend water, de uiteindelijk gestileerde pracht van een vlucht meeuwen, knoestige koppen met een verhaal, en ook het mooie van het alledaagse.
Jo, bedankt. Bedankt, voor het voorrecht om een stukje van je leven mee te mogen beleven.